ابهامات وام ازدواج، از مبلغ تا مهلت ثبت‌نام

ابهامات وام ازدواج، از مبلغ تا مهلت ثبت‌نام

شرایط دریافت وام ازدواج

شرایط دریافت وام ازدواج برای متقاضیان همواره در هاله‌ای از ابهام قرار داشته است. آگاهی از حداکثر و حداقل مبلغ تسهیلات، نحوه ضمانت و جزئیات بازپرداخت، سؤال بسیاری از متقاضیان هستند. تسهیلات ازدواج علاوه بر اینکه برای یک گروه سنی در بالاترین مبلغ قابل دریافت است، از یک رده سنی به بعد غیر قابل دریافت است. آگاهی به اینکه متقاضی می‌تواند ضامن خود شود برای کسانی که در یافتن ضامن معتبر مشکل دارند،  قابلیتی ویژه محسوب می‌شود؛ بنابراین رصد تمام شرایط و مراحل دریافت تسهیلات ازدواج، دشواری‌های آن را به حداقل می‌رساند. برخی از سؤالات و ابهامات زوجین و جوانان درمورد تسهیلات ازدواج در ادامه بررسی شده‌اند.

ابهامات وام ازدواج

بهترین روش ثبت‌نام تسهیلات ازدواج چیست؟

با توجه به مشکلات پیشین در روند ثبت‌نام وام ازدواج، سامانه خاصی با آدرس ve.cbi.ir به این مسئله تخصیص داده شده‌است. هریک از زوجین با مراجعه به قسمت ثبت‌نام این سامانه و پرکردن فرم مشخصات می‌توانند مبلغ و شرایط دریافت وام را مشاهده کنند. وارد کردن اطلاعات درست و کامل بهترین راهکار جهت دریافت کد ۱۰ رقمی اختصاصی است. در واقع پیش از مراجعه به بانک، ابتدا باید در این سامانه ثبت‌نام کرد.

مبلغ وام ازدواج چقدر است؟

مبلغ وام ازدواج، رقمی متغیر است که به عوامل مختلفی چون سن متقاضی و تاریخ عقد بستگی دارد. بیشترین مبلغ تسهیلات ازدواج که ۲۲۰ میلیون است که مشمول دختران با حداکثر سن ۲۳ سال و پسران دارای حداکثر سن ۲۵ سال می‌شود. مبلغ وام زوجین بالاتر از سن مذکور ۱۸۰ میلیون تومان است. البته ناگفته نماند مبلغ جدید تسهیلات ازدواج تنها برای زوج‌هایی که از سال ۱۳۹۸ به بعد عقد کرده‌اند، قابل دریافت است.

بیشترین مبلغ تسهیلات ازدواج به فرزندان ایثارگران، جانبازان و بنیان شهیدان تعلق می‌گیرد. این مبلغ برای هر یک از متقاضیان حدود ۴۴۰ میلیون تومان است؛ بنابراین برخورداری از امتیاز ایثارگری و سن پایین، شروط اصلی برای دریافت مبلغ بالای وام هستند.

شرط سنی وام ازدواج ۴۴۰ میلیونی چیست؟

حتماً تاکنون درمورد شرط سنی وام ازدواج، مطالب بسیاری شنیده‌اید؛ اما محاسبه سن متقاضی به چه صورت است؟ در این مورد سن متقاضی هنگام ثبت عقد معیار کارشناسان است. در واقع تنها فاکتور برای دریافت وام ۲۲۰ میلیونی، سن زیر ۲۵ سال برای پسران و سن زیر ۲۳ سال برای دختران است‌.

یک ضامن برای تسهیلات ازدواج کافی است؟

ارائه ضمانت معتبر به بانک برای همه وام‌ها فاکتوری اساسی محسوب می‌شود. اما شرایط ضمانت تسهیلات ازدواج در راستای تسهیل شرایط ازدواج برای جوانان بسیار آسان شده است. بدین صورت که تنها معرفی یک ضامن معتبر اعم از کارمند، کاسب و شغل آزاد برای دریافت وام ازدواج کافی است. طبق دستورالعمل برخی از بانک‌ها، فرد کارمند یا کاسب دارای مجوز می‌تواند ضامن خویش شود.

 سود وام ازدواج چقدر است؟

سود وام ازدواج ۴٪ است که در برابر سود سایر وام‌ها بسیار ناچیز به نظر می‌رسد. این مقدار سود در واقع به‌عنوان کارمزد کارمندان بانک محاسبه می‌شود. سود تسهیلات ازدواج به‌صورت سالانه و از مبلغ باقیمانده آن در ابتدای هرسال محاسبه می‌شود.

بازپرداخت ۱۰ساله تسهیلات ازدواج حقیقت دارد؟

 فرصت بازپرداخت تسهیلات ازدواج به طور معمول ۵ الی ۱۰ سال طول می‌کشد. تاریخ شروع بازپرداخت اولین قسط وام ازدواج دقیقاً یک ماه پس از دریافت وام آغاز می‌شود. طبق ابلاغیه جدید بانک مرکزی، مدت‌زمان بازپرداخت این وام به ۱۰ سال افزایش‌یافته است که نظر مثبت بسیاری از متقاضیان را جلب می‌کند.

ابهامات وام ازدواج