نحوه دسترسی به سایت فوری ثبت نام وام ازدواج

نحوه دسترسی به سایت فوری ثبت نام وام ازدواج

امروزه باتوجه‌به وضعیت اقتصادی جامعه، اکثر جوانانی که قصد ازدواج دارند با مشکلات مالی مواجه هستند. ازاین‌رو بانک مرکزی، با کمک سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای تحت عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نموده است. جوانانی که در شرف ازدواج هستند می‌توانند با مراجعه به سایت فوری ثبت نام وام ازدواج، اقدام به دریافت کمک‌ هزینه ازدواج نمایند.

لازم به ذکر است که دریافت وام ازدواج منوط به داشتن شرایط و ارائه مدارک خاص به شعب بانک‌هایی است که این تسهیلات را به زوج‌ها ارائه می‌دهند. همچنین جهت تسهیل در دریافت وام ازدواج، باید ابتدا به صورت غیرحضوری و آنلاین از طریق آدرس اینترنتی ve.cbi.ir برای دریافت وام ثبت‌نام نمایید.

نحوه دسترسی به سایت فوری ثبت نام وام ازدواج

افراد واجد شرایط دریافت وام ازدواج

دریافت وام ازدواج منوط به داشتن شرایط و طی‌کردن یک سری مراحل است. دقت کنید درصورتی‌که متقاضی وام ازدواج هستید باید برای ثبت‌نام در سامانه دریافت وام شرایط زیر را داشته باشید:

  1. زوجین باید دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشند. کلیه ایرانی‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و گواهی ازدواج آنها توسط سفارت ایران، در آن کشور صادر شده و مهر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را دارد می‌توانند برای دریافت وام ازدواج اقدام نمایند.
  2. یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت وام ازدواج داشتن عقدنامه رسمی و دفتری است. البته ادیان رسمی دیگر می‌توانند  با داشتن اقرارنامه و یا هر مدرک مشابهی که توسط مرکز اقلیت‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران تأیید شده باشد اقدام به دریافت وام ازدواج نمایند.
  3. طبق بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، افرادی می‌توانند در سامانه دریافت وام ۱۴۰۲ ثبت‌نام کنند که تاریخ عقد آنها از مورخه ۰۱/۰۱/۱۳۹۸ به بعد باشد.
  4. توجه داشته باشید که وام ازدواج، فقط یک‌بار به زوجین تعلق می‌گیرد، بنابراین فرد متقاضی نباید قبلاً این وام را دریافت کرده باشد. (حتی در صورت ازدواج مجدد)
  5. در صورتی که سن زوجین بین ۱۴ تا ۵۰ سال باشد، می توانند فرم درخواست وام، در سایت فوری ثبت نام وام ازدواج را پرکنید.
  6. هر یک از زوجین در هنگام دریافت وام ازدواج باید یک ضامن معتبر که مورد تأیید بانک باشد به بانک مورد نظر معرفی نماید. همچنین متقاضی ملزم است که سفته‌ای به مبلغ مورد نیاز به بانک تحویل دهد.

معرفی و نحوه ورود به سایت فوری ثبت نام وام ازدواج

در سال‌های گذشته ثبت‌نام و تمام مراحل دریافت وام ازدواج به‌صورت حضوری و با مراجعه به یکی از شعب بانک‌های معرفی شده از طرف بانک مرکزی انجام می‌شد، ولی از سال ۱۴۰۲ ثبت‌نام وام ازدواج، به‌صورت اینترنتی هم انجام می‌شود. ازاین‌رو ممکن است برخی از افراد اطلاعات کافی در مورد چگونگی ثبت‌نام نداشته باشند. به همین ‌خاطر قصد داریم در ادامه مقاله، شما را با نحوه ثبت‌نام و نحوه ورود به سامانه وام ازدواج آشنا کنیم.

مرحله اول:  متقاضی وام ازدواج باید به آدرس سایت ve.cbi.ir مراجعه کرده و بر روی گزینه سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج کلیک نماید.

مرحله دوم: در سمت راست صفحه باز شده، گزینه ثبت‌نام جدید را انتخاب نماید.

مرحله سوم: در صفحه باز شده جدید متقاضی باید اطلاعات هویتی خود را وارد کند. این اطلاعات شامل: کد ملی، تاریخ تولد، تاریخ عقد، شماره‌تلفن همراهی که بنام متقاضی باشد (افرادی که زیر ۱۸ سال هستند باید شماره همراه و کد ملی مالک خط را در کادر مربوطه وارد نمایند) هستند. در انتهای فرم باید نحوه عقد خود را با انتخاب یکی از گزینه‌ها مشخص کنند. همچنین استانی که مایل به دریافت وام از آنجا هستند را  وارد نموده و گزینه ادامه را کلیک کنند.

مراحل نهایی نحوه ثبت نام وام ازدواج

بعد از طی کردن مراحل گفته شده و اولیه، مراحل پایانی و نهایی ثبت نام در سایت فوری ثبت نام وام ازدواج، عبارت از موارد زیر هستند:

مرحله چهارم: در این مرحله آقایان باید وضعیت خدمت سربازی خود را وارد کنند. لازم به یادآوری است که با الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ازاین‌پس افرادی که هنوز به خدمت سربازی اعزام نشده‌اند نیز می‌توانند وام ازدواج دریافت کنند.

مرحله پنجم: در این مرحله باید از بین لیست شهرستان‌ها، شهرستان محل سکونت خود را جستجو نموده و بانک موردنظر و شعبه مدنظر خود را از لیست باز شده انتخاب کنید. سپس باید کد ملی همسر، تلفن ثابت، کد پستی و آدرس محل اقامت و همچنین کدی که به شماره همراهتان پیامک می‌شود را به  همراه  کد تصویر نمایان شده در صفحه وارد کرده و گزینه ثبت‌نام را فشار دهید تا وارد صفحه کد رهگیری شوید.

مرحله ششم: بعد از دریافت کد رهگیری تا ۱۲ روز کاری فرصت دارید تا به شعبه تعیین شده مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز برای دریافت وام ازدواج را تحویل بانک دهید تا در نوبت پرداخت وام قرار بگیرید.

بهتر است بدانید که مبلغ وام ازدواج، طبق مصوبه کمسیون تلفیق در سال ۱۴۰۲ برای افراد عادی، ۱۸۰ میلیون تومان است. البته برای آقایان زیر ۲۵ سال و خانم‌های زیر ۲۳ سال این مبلغ، ۲۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. همچنین خانواده‌های ایثارگران، جانبازان و آزادگان می‌توانند باتوجه ‌به شرایط سنی فرد متقاضی، وام ازدواج را با مبلغ دو برابر افراد عادی دریافت کنند.

مدارک لازم برای دریافت وام ازدواج ۱۴۰۲

زوجینی که از سایت فوری ثبت نام وام ازدواج، اقدام به ثبت درخواست خود نموده‌اند و کد رهگیری دریافت کرده‌اند. بایستی در هنگام مراجعه به شعبه بانک تعیین شده مدارک زیر را به همراه داشته باشند:

نکته مهمی که وجود دارد این است که باتوجه ‌به افزایش مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۲، برخی از بانک‌ها علاوه بر یک ضامن و سفته، مدارک دیگری تحت عنوان ضمانت از متقاضی دریافت می‌کنند. به‌خاطر همین موضوع بهتر است قبل از انتخاب بانک و شعبه موردنظر، حتماً از مدارک موردنیاز برای دریافت وام ازدواج در آن شعبه اطلاع داشته باشید. همچنین درصورتی‌که تنها یکی از زوجین، متقاضی دریافت وام ازدواج ۱۴۰۲ باشد، لازم است فقط فرد مذکور با دردست‌داشتن مدارک لازم، به بانک مربوطه مراجعه نماید. 

ویرایش اطلاعات در سایت فوری ثبت نام وام ازدواج

همان‌طور که قبلاً گفته شد، ثبت‌نام برای وام ازدواج از سال ۱۴۰۲، به‌صورت اینترنتی و از طریق سامانه  ve.cbi.ir و کاملاً رایگان انجام می‌شود. متقاضیانی که ثبت‌نام اولیه خود را در این سایت انجام داده‌اند  و کد رهگیری ده رقمی دریافت نموده‌اند، اما به هر دلیلی نیاز به ویرایش اطلاعات خود در سامانه دارند، می‌توانند با واردکردن آدرس سایت فوری ثبت نام وام ازدواج و انجام مراحل زیر نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام نمایند.

  1. پس از واردشدن به سایت ve.cbi.ir، در منوی سمت راست بر روی گزینه ویرایش ثبت‌نام قبلی کلیک کنند.
  2. در این مرحله باید کد ملی و کد رهگیری خود را وارد نموده و گزینه ادامه را انتخاب کنند.
  3. با انجام مراحل بالا، فرم ویرایش اطلاعات تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، نمایش داده می‌شود. متقاضی می‌تواند اطلاعات فیلدهایی را که فعال هستند را ویرایش نماید. لازم است بدانید برخی از فیلدها در این مرحله به رنگ طوسی هستند این فیلدها غیر قابل ویرایش می‌باشند؛ زیرا توسط سازمان ثبت و احوال ایران در مرحله اول ثبت‌نام تأیید شده‌اند.
  4. متقاضی بعد از ویرایش اطلاعات باید بر روی گزینه اصلاح و ثبت نهایی کلیک نماید.

نحوه بازپرداخت وام ازدواج

وام ازدواج بدون سود و طبق بخشنامه بانک مرکزی با کارمزد ۴ درصدی، برای کمک به جوانان در شرف ازدواج پرداخت می‌گردد. مدت‌زمان بازپرداخت وام ازدواج ۱۲۰ ماه و یا به عبارتی ۱۰ سال بوده و سررسید اولین قسط، یک ماه پس از دریافت وام است.

سخن آخر

افرادی که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند و قصد دارند وام ازدواج ۱۴۰۲ را دریافت کنند، باید ابتدا با مراجعه به سایت فوری ثبت نام وام ازدواج به آدرس ve.cbi.ir اقدام به تکمیل فرم ثبت‌نام نمایند و بعد از طی مراحل ذکر شده در بالا و دریافت کد رهگیری ده رقمی با مراجعه به بانکی که در فرم ثبت‌نام مشخص کرده‌اند و ارائه مدارک موردنیاز، در نوبت پرداخت وام قرار بگیرند.

نحوه دسترسی به سایت فوری ثبت نام وام ازدواج