راهنمایی کامل برای وام ازدواج بانک ملت سال ۱۴۰۲

راهنمایی کامل برای وام ازدواج بانک ملت سال ۱۴۰۲

این روزها اکثر زوجین به دنبال تسهیلاتی هستند تا بتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند. ثبت نام وام ازدواج یکی از این تسهیلات است که دولت برای زوج‌های جوان در نظر گرفته است. شما با دریافت این وام می‌توانید از مزایای زیادی برخوردار شوید. بانک ملت یکی از بانک‌های عامل و دولتی است که می‌توانید با مراجعه به آن از دریافت وام ازدواج بهره‌مند شوید، اما وام ازدواج بانک ملت چه شرایطی دارد و برای دریافت آن چه مدارکی را باید آماده کرد؟ در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

وام ازدواج بانک ملت

شرایط دریافت وام ازدواج بانک ملت

اگر قصد دارید برای خود و همسرتان وام ازدواج دریافت کنید، شرایطی وجود دارد که باید با توجه به آن‌ها اقدام کنید. این شرایط عبارتند از:

  1. اولین موردی که باید در نظر بگیرید، شرط سنی است. مقدار وام در نظر گرفته شده برای پسران زیر ۲۵ و دختران زیر ۲۳ سال، ۲۲۰ میلیون تومان و برای افرادی که بیشتر از ۲۵ سال سن دارند، ۱۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
  2. داشتن کارت ملی چه به‌صورت دائم و چه به‌صورت موقت برای هر دو نفر و ارائه کد پستی محل سکونت
  3. سودی که برای این وام در نظر گرفته شده به میزان ۴ درصد است که در دسته وام‌های قرض‌الحسنه قرار می‌گیرد.
  4. میزان قسط وام برای مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان، ماهانه ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد بود.
  5. میزان قسط وام برای مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان، ماهانه مبلغ ۱٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد بود.
  6. برای بازپرداخت این وام حداکثر ۱۲۰ ماه زمان خواهید داشت.

تبصره‌ها

همه شهروندان ایرانی که گواهی ازدواج آن‌ها توسط سفارت ایران صادر شده، قادر به ثبت نام برای دریافت وام هستند. کنسولگری ایران در کشور مقصد باید گواهی ازدواج را ممهور کند تا این گواهی معادل سند ازدواج باشد. اگر جزو اقلیت‌های دینی محسوب می‌شوید، می‌توانید با ارائه اقرارنامه ازدواج به بانک از وام ازدواج بانک ملت برخوردار شوید. این اقرارنامه معادل عقدنامه خواهد بود.

چه راه‌هایی برای دریافت وام وجود دارد؟

چنانچه شرایط وام را داشته باشید، باید نسبت به ثبت نام برای آن اقدام کنید. شما به دو روش می‌توانید برای وام ازدواج اقدام کنید که به تازگی روش غیرحضوری نسبت به روش حضوری محبوب‌تر شده است.

روش حضوری

شما در این روش باید با در دست داشتن مدارک به شعبات بانک ملت مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را به ترتیب طی کنید. در سال جدید این روش دستخوش تغییر شده است و بیشتر فرایندهای آن به غیرحضوری تبدیل شده است.

روش غیرحضوری

در مورد این روش می‌توان گفت که با روش حضوری ادغام شده است. برای ثبت نام، ابتدا باید به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه بانک ملت مراجعه کرده و پس از دریافت کد رهگیری، آن را در فرا بانک ملت وارد کنید. پس از آن که کد را وارد کردید، باید روی گزینه بررسی کلیک کرده و مدتی منتظر بمانید.

بعد از چند دقیقه که استعلام سامانه به پایان می‌رسد و صحبت اطلاعات شما تایید می‌شود، می‌توانید ادامه مراحل ثبت نام را انجام دهید. در مرحله بعد شما مبلغ وام ازدواج بانک ملت و نحوه بازپرداخت آن را مشاهده خواهید کرد و باید نسبت به بارگذاری مدارک خود اقدام کنید. سپس باید درخواست خود را نهایی کنید. تنها با یک بار مراجعه به شعبه در نظر گرفته شده تسهیلات خود را دریافت کنید. این روش می‌تواند برای مراجعان بسیار به صرفه باشد، چرا که میزان تردد را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. به طور کلی، بانک‌ها برای دادن تسهیلات ازدواج به طرفین سخت نخواهند گرفت، اما به عنوان شرایط کافی باید دقت کنید که هیچ بدهی بزرگ یا چک برگشتی نداشته باشید.  

تعداد ضامن و شرایط آن برای دریافت وام

همان طور که می‌دانید همه بانک‌ها برای اعطای وام به یک ضامن نیاز دارند. برای وام ازدواج نیاز هست که یک ضامن معتبر به بانک معرفی کنید. ضامنی که معرفی می‌کنید، هیچ‌گونه بدهی نباید داشته باشد و معمولا باید شرایط کسر از حقوق را دارا باشد. بهترین افراد برای ضامن شدن، کارمندان خواهند بود. زمانی که به بانک موردنظر مراجعه می‌کنید، می‌توانید برای ضمانت از طریق سند ملک هم سوال کنید که معمولا بیشتر بانک‌ها ضامن رسمی را بیشتر قبول خواهند داشت.

چه مدارکی برای دریافت وام ازدواج موردنیاز است؟

مهم‌ترین مرحله ثبت نام وام، آماده‌سازی مدارک است که عبارتند از:

در صورتی که همه آن‌ها را آماده کردید، باید در سامانه بارگذاری کنید.

نحوه ثبت نام برای دریافت وام ازدواج بانک ملت

طبق بخشنامه بانک مرکزی، زوجینی که به تازگی ازدواج کرده‌اند می‌توانند از تسهیلات ازدواج در همه بانک‌ها بهره‌مند شوند. بانک ملت یکی از بانک‌های عامل است که وام ازدواج بانک ملت را برای همه زوجین فراهم کرده است. شما برای دریافت وام نیازمند شرایط خاصی نیستید، اما اگر سن شما کمتر از بیست و پنج سال باشد، می‌توانید تسهیلات بیشتری را دریافت کنید. اگر دارای شرایط خاص مانند سهمیه ایثارگران باید، بانک پس از بررسی تمام شرایط مبلغ کلی وام را به شما اعلام خواهد کرد.

راهنمایی کامل برای وام ازدواج بانک ملت سال ۱۴۰۲