هرآنچه که لازم است در مورد وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی دهه شصتی‌ها بدانید

وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی دهه شصتی‌ها

در طی سال‌های اخیر، مطابق آمارهای منتشر شده توسط سازمان ثبت احوال کشور، به دلیل عدم تمایل جوانان به تشکیل خانواده، در چند دهه‌ی آینده، کشور ما با کاهش جمعیت جوان روبه‌رو خواهد شد. پس از انجام تحقیقات و پژوهش‌های گسترده توسط گروهی از محققان، برخی از جامعه‌شناسان و متخصصان جمعیت‌شناسی، اساسی‌ترین دلیل این مساله و ریشه‌ی اصلی بروز این مشکل، را عدم توانایی جوانان در برآورد هزینه‌های شروع زندگی مشترک دانسته‌اند. از این رو دولت تصمیمی اتخاذ کرد که طی آن، لایحه‌ی طرح حمایت مالی از جوانان برای آغاز زندگی مشترک یا اصطلاحاً پرداخت وام ازدواج از جانب دولت به تصویب مجلس رسید. ما در این مطلب قصد داریم به موضوع وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی دهه شصتی‌ها بپردازیم.

وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی دهه شصتی‌ها

شرایط و قوانین دریافت وام ازدواج

مهم‌ترین و اساسی‌ترین شرط ثبت‌ نام و انجام اقدامات لازم برای دریافت وام ازدواج، برخورداری از تابعیت ایرانی است. نکته جالب توجه در این باره این است که اگر فردی دارای تابعیت ایرانی باشد. اما ساکن ایران نباشد، همچنان امکان درخواست دریافت وام ازدواج برای او وجود دارد. در نتیجه هیچگونه محدودیتی برای متقاضیان ایرانی ساکن کشورهای دیگر وجود ندارد. علاوه بر این بهتر است بدانید چنانچه فرد متقاضی وام ازدواج در گذشته از این وام استفاده کرده باشد. نمی‌تواند مجدداً برای دریافت وام ازدواج درخواست نماید. به عبارت ساده‌تر هر فرد ایرانی تنها یک بار می‌تواند وام ازدواج دریافت کند. در ادامه به سایر قوانین و ضوابطی که برای دریافت وام ازدواج وجود دارد، می‌پردازیم.

قوانین و شرایط کلی

وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی دهه شصتی‌ها

به تازگی معاون امور زنان و خانواده رئیس ‌جمهور در مورد پرداخت وام ازدواج ۵۰۰ میلیون تومانی به زوجین دهه ‌شصتی خبر داده. و اعلام کردندکه از آنجایی که آمار تجرد در روستاها بیشتر از شهرها است بنابراین، جامعه هدف این وام تنها زوجین دهه شصتی ساکن روستاهای کشور هستند. معاون زنان ریاست جمهوری در مورد وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی دهه شصتی‌ها اعلام کردند. به زوج‌های دهه شصتی ساکن روستاهای کشور، ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج علاوه بر تسهیلات وام ازدواج، ۲۰۰ میلیون تومان کالا کارت و ۲۰۰ میلیون تومان نیز تسهیلات اشتغال پرداخت می‌شود. بنابراین ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات، پشتوانه‌ی زوجین دهه‌ شصتی روستایی برای شروع یک زندگی مشترک است.

شرایط دریافت وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی

وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی با هدف حمایت از تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده، به منظور اجرای هرچه بهتر قانون حمایت از خانواده و همچنین با تاکید جوانی جمعیت برای زوجین متولد دهه ۶۰ در نظر گرفته شده است. همانطور که پیش از این اشاره کردیم در شرایط این وام ذکر شده است که افراد متقاضی این وام باید ساکن روستا یا شهرهای زیر۲۰ هزار نفر جمعیت باشند. همچنین، تاریخ تولد زوجین متقاضی این وام باید از تاریخ ۱ فروردین ۱۳۶۰ شمسی الی ۲۹ اسفند ۱۳۶۹ شمسی باشد. بعلاوه افرادی می‌‌توانند این وام را دریافت کنند که تاریخ عقد آن‌ها از ۳۰ خرداد سال ۱۴۰۲ تا ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۲ است. مهلت بازپرداخت این وام نیز ۳ ساله تعیین شده است.

نکته حائز اهمیت در مورد این وام شرایط بازپرداخت آن است، هرچند این وام مانند تمامی وام‌های قرض الحسنه با سود ۴ درصد پرداخت می‌شود، اما محاسبه مبلغ اقساط این وام بیانگر این است که مبلغ این اقساط به مرز ۱۵ میلیون تومان در ماه خواهد رسید که در شرایط اقتصادی کنونی، بازپرداخت این وام از دسترس جامعه هدف این وام خارج است. زوجین دارای شرایط اعلام شده می‌توانند با مراجعه به درگاه‌های معاونت امور زنان ریاست جمهوری از نحوه ثبت نام و فرآیند نام نویسی آگاه شوند.

پرداخت وام و تسهیلات خرید اقساطی جهیزیه

معاون بخش بررسی‌‍‌های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، درباره تسهیلات خرید جهیزیه به صورت قسطی توضیح داده است. سقف تسهیلات خرید اقساطی جهیزیه مرتبط با وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی دهه شصتی‌ها به هر یک از زوجین معرفی‌شده. حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان به صورت کالا کارت است و حداکثر مدت بازپرداخت وام داده شده به هر یک از افراد ۳ ساله است.

مطابق بیانات معاون بخش راهبردی دفتر ریاست جمهوری، دریافت‌کنندگان تسهیلات قرض‌الحسنه لازم است. در جهت واریز تسهیلات و همچنین بازپرداخت اقساط یک حساب پس‌انداز قرض‌الحسنه در بانک مهر افتتاح کنند. ایشان خاطر نشان کردند که تسهیلات ارائه‌ شده برمبنای عقد قرارداد قرض‌الحسنه و با کارمزد ۴ درصد است. که سالانه و براساس مانده بدهی محاسبه و دریافت می‌شود. علاوه بر این متقاضیان این وام باید در نظر داشته باشند. که باید حداکثر ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ اعطا تسهیلات، نسبت به خرید کالا اقدام کنند.

شرایط اختصاصی پرداخت تسهیلات اشتغال

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت ریاست جمهوری، در مورد پرداخت تسهیلات اشتغال به زوجین دهه شصتی ساکن روستاهای کشور نیز گفته است. که به زوجین دارای شرایط بند الف این آیین نامه در صورت عدم اشتغال، وام  اشتغال تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به ازای هر طرح اشتغالی پرداخت شده. و همچنین بازپرداخت وام اشتغال برای زوج‌های بیکار نیز ۳ ساله است. هچنین ایشان تاکید کردند که ارائه یک طرح دارای توجیه فنی و اقتصادی که مورد تایید صندوق امید باشد. برای دریافت وام اشتغال الزامی است، توجه داشته باشد که محل اجرای طرح در روستا یا شهر زیر بیست هزار نفر است.

ایشان خاطر نشان کردند، در صورتی که میزان سرمایه گذاری طرح بیش از ۲۰۰ میلیون تومان باشد، مابقی آن باید توسط متقاضی تامین شود. همچنین در مبحث وام ازدواج ۵۰۰ میلیونی دهه شصتی‌ها ایشان خاطر نشان کردند. که در صورت عدم اجرای طرح توسط متقاضیان، تسهیلات پرداخت شده متناسب با مصوبه شورای پول و اعتبار بازپس گرفته خواهد شد.